sobota, 23 listopada 2013

ZASADY GRY 4

9. Standardowe znaki
9.1. Dla jasności zapisów w publikacjach używa się następujących standardowych znaków:
9.1.1. Dla zasygnalizowania posunięcia: - ;
9.1.2. Dla zasygnalizowania bicia: x ;
9.1.3. Do oznaczenia posunięcia jako silnego: ! ;
9.1.4. Do oznaczenia posunięcia jako bardzo silnego: !! ;
9.1.5. Do oznaczenia posunięcia jako słabego: ? ;
9.1.6. Do oznaczenia posunięcia jako bardzo słabego: ?? ;
9.1.7. Do oznaczenia posunięcia, które wygląda na słabe, ale w rzeczywistości okaże się silnym:?! ;
9.1.8. Do oznaczenia posunięcia, które wygląda na silne, ale w rzeczywistości okaże się słabym: !? ;
9.1.9. Wymuszony ruch, każdy inny prowadzi do przegranej: * ;
9.1.10. Dla oznaczenia wygranej: + ;
9.1.11. Dla oznaczenia remisu: = ;
9.1.12. Dla oznaczenia po ostatnim posunięciu ilości pionków przewagi: +1, +2 etc.;
9.1.13. Dla oznaczenia po ostatnim posunięciu ilości pionków straty: -1, -2 etc.;
9.1.14. Znak a.l. (ad libitum) oznacza wybór bicia, które daje ten sam rezultat.
10. Kontrola czasu
10.1. Może się zdarzyć, że w partii każdy zawodnik będzie musiał wykonać określoną ilość posunięć w określonym czasie.
10.2. W takim przypadku zawodnicy są zobowiązani do:
10.2.1. Używania zegara;
10.2.2. Zapisywania posunięć po każdym ruchu.
10.3. Może się zdarzyć, że na partię każdy zawodnik otrzyma określoną ilość czasu na jej rozegranie w całości.
10.4. W takim przypadku, obowiązkowe jest używanie zegara, ale nie ma obowiązku prowadzenia zapisu partii jeżeli do końca wyznaczonego na partię czasu zawodnik ma mniej niż 5 minut.
10.5. Szczegółowe przepisy związane z zegarem kontrolnym znajdują się w Części II. Opis reguł zastosowania zegara (określenie tempa gry), musi się znaleźć w Regulaminie Zawodów.
11. Odmiany gry
11.1. Są różne sposoby rozgrywania partii warcabowej:
11.1.1. Normalne partie rozgrywane na warcabnicy pomiędzy dwoma zawodnikami znajdującymi się naprzeciwko siebie;
11.1.2. Normalne partie rozgrywane na warcabnicy pomiędzy zawodnikiem, który równocześnie (symultanicznie) gra z określoną liczba przeciwników;
11.1.3. Partie rozgrywane korespondencyjnie pomiędzy dwoma zawodnikami, którzy na zmianę przesyłają do siebie wykonane posunięcia;
11.1.4. Partie rozgrywane pomiędzy zawodnikami, którzy nie patrzą na warcabnicę, również nie posiadają zapisu gry, i nie używają warcabnicy;
11.1.5. Partie rozgrywane pomiędzy zawodnikiem, który nie patrzy na warcabnicę, również nie posiada zapisu gry, i równocześnie (symultanicznie) gra z określoną liczbą zawodników, którzy mogą używać warcabnicy;
11.1.6. Partie pomiędzy niewidomym graczem (lub pomiędzy dwoma niewidomymi zawodnikami), który sam używa warcabnicy z pionkami specjalnie rzeźbionymi.
11.1.7. Normalna partia na warcabnicy pomiędzy zawodnikami o nierównych umiejętnościach, gdzie silniejszy rozpoczyna partię z utrudnieniem (handicapem) w postaci braku jednego lub więcej swoich pionów.
11.1.8. Partia internetowa, rozgrywana przez oddalonych od siebie przeciwników za pomocą specjalistycznego oprogramowania
11.2. Dla wszystkich odmian, za wyjątkiem określonej w artykule 11.1.1., określone są specyficzne regulaminy gry.
11.3. W wariantach określonych w artykule 11.1.3 do 11.1.5, zakłada się, że zawodnicy mają umieszczoną przed sobą warcabnicę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz