sobota, 23 listopada 2013

ZASADY GRY 3

6. Remis
6.1. Grę uznaje się za remisową, jeżeli ta sama pozycja pojawiła się po raz trzeci i za każdym razem posunięcie przypadało na tego samego gracza.
6.2. Jeżeli przez 25 kolejnych posunięć obu graczy, jedynie damki były przestawiane, nie wykonano żadnego ruchu pionem i nie wykonano żadnego bicia to grę uważa się za remisową. W wersji 64 – 20 kolejnych posunięć
6.3. Jeżeli pozostały jedynie trzy damki lub dwie damki i pion lub jedna damka i dwa piony przeciwko jednej damce, grę uznaje się za remisową, jeżeli każdy z graczy wykonał 16 ruchów. W wersji 64 jeśli strona słabsza kontroluje całą główną przekątną (tzn. na głównej przekątnej znajduje się damka strony słabszej i nie ma tam ani damki ani kamienia strony silniejszej) – 5 posunięć. Natomiast w pozycji trzy damki przeciwko jednej damce jeżeli strona silniejsza zajmuje główną przekątną – 15 posunięć. W pozostałych przypadkach stosuje się dla tych pozycji zasady jak w artykule 6.2.
6.4. Jeżeli pozostały dwie damki lub jedna damka i pion lub jedna damka przeciwko jednej damce, grę uważa się za remisową, jeżeli każdy z graczy wykonał 5 posunięć.
6.5. Remis z przewagą (nie obowiązuje w wersji 64)
6.5.1. Jeżeli turniej rozgrywany jest z systemem tak zwanych remisów z przewagą to partia może się zakończyć remisem z orzeczeniem przewagi jednego z zawodników.
6.5.2. Remis z przewagą orzeka się wówczas gdy zawodnik ma co najmniej trzy piony przewagi nad przeciwnikiem (damkę liczymy jako dwa piony). Zawodnikowi który ma przewagę odnotowuje się remis z przewagą („1+” w tabeli turniejowej), a jego partnerowi remis z przewagą przeciwnika („1-” w tabeli turniejowej).
6.5.3. Jeżeli regulamin turnieju mówi o remisach z przewagą to wówczas w regule z artykułu 6.3. ilość posunięć wynosi nie 16 a 25.
6.5.4. Remis z przewagą może nastąpić również na skutek wzajemnego porozumienia graczy mimo, iż na warcabnicy nie ma przewagi określonej w artykule 6.5.2.
6.5.5. Orzeczenie remisu z przewagą nie ma wpływu na artykuł 5.4 Oficjalnego Regulaminu Zawodów.
7. Rezultat
7.1. Są dwa możliwości zakończenia gry:
7.1.1. Wygrana jednego z graczy, i w konsekwencji przegrana drugiego;
7.1.2. Remis, gdy żaden z graczy nie jest w stanie wygrać.
7.2. Gracz wygrywa jeżeli jego przeciwnik:
7.2.1. Zrezygnował z dalszej gry z lub bez powodu;
7.2.2. Gdy przypada na niego kolej posunięcia nie może wykonać żadnego ruchu bierką z powodu ich zablokowania;
7.2.3. Nie ma na warcabnicy żadnej swojej bierki;
7.2.4. Odmówił podporządkowania się regułom gry.
7.3. Remis jest osiągnięty gdy:
7.3.1. Obaj gracze zgadzają się na remis na skutek wzajemnego porozumienia;
7.3.2. Zastosować można jedną z reguł wymienionych w artykule 6;
7.3.3. Żaden z graczy nie jest w stanie wygrać.
8. Zapis
8.1. Zgodnie z artykułem 2.6 aktywne pola są ponumerowane od 1 do 50, zatem możliwe jest notowanie ruchów bierek, posunięcie po posunięciu, zarówno białych jak i czarnych, co pozwala odtworzyć całą partię.
8.2. Zapis partii powinien odpowiadać następującym zasadom:
8.2.1. Notuje się pole, z którego bierka rozpoczyna ruch oraz pole na którym ruch kończy;
8.2.2. Numery tych dwóch pól rozdziela się myślnikiem (-) jeżeli jest to zwykły ruch;
8.2.3. Numery tych dwóch pól rozdziela się krzyżykiem (x) jeżeli jest to bicie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz